Voyage autour de ma chambre  ANI SCHULZE, GEORGE RIPPON – kuratiert von Oona-Léa von Maydell

18/11/2016 – 04/03/2017

Eröffnung: Donnerstag, 17. November 2016, 18 – 21 Uhr
Opening: Thursday, November 17, 2016, 6 – 9 pm

Reisebürogalerie
Diko Reisen
Komödienstraße 48
50667 Köln

Öffnungszeiten / Hours:
Montag–Freitag 9–18.30 Uhr / Monday–Friday 9am – 6:30pm
Samstag 10–14 Uhr / Saturday 10am – 2pm

Photo: Ian Edmonds

Press Release

Voyage autour de ma chambre, so der Titel der Ausstellung von Ani Schulze und George Rippon, nach einem Roman von Xavier de Maistre, vereint zum ersten Mal die Sichtweisen der beiden Künstler. De Maistre schrieb den Roman, während eines Arrestaufenthalts von 42 Tagen in Turin infolge eines unerlaubten Duells. Diese Strafe saß er in seinem Sessel ab. Jeden Morgen legte er Reisekleidung an, um dann mit den Augen auf Entdeckungsreise zu gehen - ausschließlich in seinem Zimmer. Er nahm die Alltagsgegenstände, die Bilder an der Wand, sein Bett, die Bücher, den Schreibtisch, aber auch seinen Diener und seinen Hund in den Blick.

Träume aus dem Transit.

Die Werke zeigen eine individuelle, fantastische Adaption des Zimmers von de Maistre, der seine Zelle während der 42 Tage nicht verlassen durfte.
In der Installation vereinen Ani Schulze und George Rippon die Reminiszenz von Skulpturen und Druckarbeiten, die an Vasen, Kissen, geschlossene Türen und transparente Vorhänge erinnern. In allen Arbeiten tauchen deformierte Körperfragmente auf, die in ihrem collagenhaften Auftreten mit verschlossenen Durchgängen, Transparenz, Bewegung, Stillstand, Materialität und Immaterialität spielen und eine virtuelle Reis mit post-humaner Stimmung kreieren - wunderlich und launenhaft.

Curated by Oona-Léa von Maydell

Voluntary isolation can be used as a period of time dedicated to personal or spiritual retreat, an opportunity to experience new rules and extremes. Recommended to cure a tired soul from the metropolis, the appeal of reclusiveness is paradoxical when publicized; simultaneously functioning as a shelter and a display case. You are dragging yourselves through the mud and the disturbing stream-of-consciousness is asked to be mediatized and explained. Once the right filter is found, rendering the process public could turn sparkling again. Next year we will go in a country where it’s sunny and we will forget the sludge.

Text by Hélène Fauquet

Cologne-Paris
Sept. 2016
16:40
Track 13
Standing in a full train from Cologne to Paris. Keep on walking along the train.
„Next Stop
BRUXELLES-MIDI/BRUSSEL-ZUID“. Some people are leaving. There, two places without any reservation.
In front of me is a man talking to a young person - they are standing. Seems like they are trading. But they are also leaving and another woman is hunting two free seats. „No way“ I’m saying. „I need one.“ „Ah...“she says. „We are two, my boyfriend and I“. „Well. Then lets gamble“. She didn't want to gamble so I took a seat. The man, who stood in front of me, is now rushing for the other place - next to me. He looks like a business man. Curled hair, glasses and an grey iPad in his hand.
Suddenly his phone is ringing and he is talking about an MGM presentation. And how it went wrong. And what they could optimized in ways of presenting their offers to their clients. I started to imagine what MGM might be. Metro-Goldwyn-Mayer? Certainly not. Maybe Deutsche Gesellschaft für Methodische Gruppen Moderation. But this D...The MGM Channel; the global entertainment content company that develops and produces. But he is too stiff or formal to be someone like Louis B. Mayer. And he is no gentleman like Clark Gable.
At the end I was tired and closed my eyes. When I woke up, he was gone.

Text by Oona-Léa von Maydell