Galerie Nagel Draxler

Andrea Fraser "Men on the Line"

Andrea Fraser
“Men on the Line: Men Committed to Feminism, KPFK 1972″
Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz Berlin
28. November 2014, 20:00
Karten / Tickets: www.volksbuehne-berlin.de
in Zusammenarbeit mit Galerie Nagel Draxler/ in collaboration with Galerie Nagel Draxler

Eröffnung der Ausstellung von Andrea Fraser in der Galerie Nagel Draxler Berlin: 28. November 2014, 21:00 – 22:00
Opening of the exhibition by Andrea Fraser at Galerie Nagel Draxler Berlin: 28. November 2014, 9 – 10pm

Photo credit: MoMA, NY 2012

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Andrea Fraser
"Men on the Line", 2014
Ausstellungsansicht
Galerie Nagel Draxler, Berlin

Photo: Simon VogelAndrea Fraser
"Men on the Line", 2014
Ausstellungsansicht
Galerie Nagel Draxler, Berlin

Photo: Simon VogelAF_men_on_the_line

Pressetext

Andrea Frasers Performance Men on the Line: Men Committed to Feminism, KFPK, 1972 basiert auf einer Live-Videoübertragung aus dem Jahre 1972, in der vier Männer über den Feminismus debattierten. Fraser transkribierte und bearbeitete die Übertragung. Indem sie selbst die Rollen aller vier Teilnehmer einnimmt, stellt Fraser deren Schwierigkeit, Empathie über die Geschlechtergrenzen hinaus zu empfinden, in ihrer Performance nach. Durch die Vertonung und Verkörperung der verschiedenen männlichen Perspektiven, thematisiert die Performance die langjährigen Diskussionen über Gender sowie die Freiheitsbewegung der Frauen und erinnert somit an die zentralen Anliegen der Feminismusbewegung, damals und heute. Unter diesen Anliegen finden sich Fragen des Essentialismus, des Separatismus und der Beziehung zwischen dem Kampf für die Rechte der Frauen und anderen Formen der Unterdrückung, einhergehend mit der Konstruktion, der Verinnerlichung und der Reproduktion sozialer Normen und Identitäten.

Men on the Line: Men Committed to Feminism, KFPK 1972 war ursprünglich konzipiert für Trilogy, einer Reihe von Performances kuratiert von Emi Fontana und produziert von West of Rome für die Pacific Standard Time: Art in Los Angeles 1945-1980 Performance and Public Art Festival, veranstaltet vom Getty Research Institute in Zusammenarbeit mit LA><ART. Für Trilogy lud Emi Fontana Andrea Fraser, Vaginal Cream Davis und Mike Kelley ein, Performances zu entwickeln, die vom Woman’s Building inspiriert sein sollten. Als eine der zentralen Institutionen der feministischen Kunstbewegung wurde Woman’s Building von Judy Chicago, Ariene Raven und Sheila Levrant de Bretville 1973 in Los Angeles gegründet.

KPFK ist das Südkalifornische Tochterunternehmen des Pacifica Radio, einem Zusammenschluss von Hörer unterstützten Radiosendern in Berkeley, Kalifornien. Pacifica Radio fungierte als ein bedeutendes öffentliches Forum in der Entstehung feministischer Kunst und Politik in den Vereinigten Staaten in den 1970er Jahren.

Men on the Line wurde erstmals am 23. Januar 2012 im National Center for the Preservation of Democracy in Los Angeles aufgeführt. Es folgten Aufführungen im Museum of Modern Art, New York, dem Institute of Contemporary Art, Boston, der Corcoran Gallery, Washington D.C. und im Museum Ludwig, Köln 2013. 2014 führt Andrea Fraser die Performance im Rahmen ihrer Ausstellung in der Galerie Nagel Draxler an der Volksbühne in Berlin auf, in der Galerie ist die aus der Performance entwickelte Videoarbeit zu sehen.

In ihren Arbeiten setzt sich die in Los Angeles lebende Künstlerin Andrea Fraser mit Performance, Feminiusmus, Kontextkunst und Institutionskritik auseinander. Sie war eine der Mitbegründerinnen der feministischen Performancegruppe The V-Girls (1986-1996), der projektbezogenen Künstlerinitiative Parasite (1997-1998) und der kooperativen Galerie Orchard (2005-2008). Zu ihren Büchern zählen Andrea Fraser: Works 1985-2003, DuMont Buchverlag, 2003; Museum Highlights: The Writings of Andrea Fraser, MIT Press, 2005; und Texts, Scripts, Transcripts, Museum Ludwig Köln, 2013. Das Museum Ludwig, Köln zeigte eine Retrospektive ihrer Arbeiten 2013 im Rahmen der Verleihung des Wolfgang-Hahn-Preises.

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Andrea Fraser’s performance Men on the Line: Men Committed to Feminism, KPFK, 1972 (2012) is based on a live radio broadcast from 1972 in which four men discussed a variety of issues related to the feminism. Fraser transcribed and edited the broadcast and performs all four participants, re-enacting in her own performance their struggle to experience empathy across the boundaries of gender identity. By voicing and embodying these multiple male perspectives, the performance engages long-standing debates about gender and women’s liberation, and in doing so, it recalls some of the key concerns of feminist movements, past and present. Among these concerns are issues of essentialism, separatism, and the relationship between feminist struggles and other forms of domination, along with questions surrounding the construction, internalization, and reproduction of social norms and identities.

Men on the Line: Men Committed to Feminism, KPFK 1972

Men on the Line: Men Committed to Feminism, KPFK, 1972 is based on an audio recording of a live radio broadcast in which four men discuss their experiences with the feminist movement. Andrea Fraser transcribed and edited the dialogue and performs all four participants, re-enacting, in the process of performance, their struggle with identification and empathy across the boundaries of gender identity. The performance also incorporates three short segments of audio from the original broadcast.

Men on the Line: Men Committed to Feminism, KPFK 1972 was originally developed for Trilogy, a series of performances curated by Emi Fontana and produced by West of Rome for the Pacific Standard Time: Art in Los Angeles 1945-1980 Performance and Public Art Festival, organized by the Getty Research Institute in conjunction with LA><ART. For Trilogy, Emi Fontana invited Fraser, Vaginal Cream Davis, and Mike Kelly to develop new performances inspired by the Woman’s Building. One of the central institutions of the feminist art movement, the Woman’s Building was founded in Los Angeles in 1973 by Judy Chicago, Arlene Raven and Sheila Levrant de Bretteville. Among its programs was the Feminist Studio Workshop, which incorporated feminist consciousness raising group practices into studio art education.

KPFK is the Southern California affiliate of Pacifica Radio, a network of listener-supported radio station based in Berkeley, California. Pacifica Radio served as an important public forum for the development of feminist art and politics in the United States in the 1970s. Recording of the 1972 broadcast and other programs can be ordered from www.pacificaradioarchives.org.

Men on the Line premiered January 23, 2012 at the National Center for the Preservation of Democracy in Los Angeles and was subsequently performed at the Museum of Modern Art, New York; the Institute of Contemporary Art, Boston; the Corcoran Gallery, Washington D.C.; and the Museum Ludwig Cologne, 2013.

Andrea Fraser is a Los Angeles-based artist whose work has been identified with performance, feminism, context art and institutional critique. She was a founding member of the feminist performance group The V-Girls (1986-1996), the project-based artist initiative Parasite (1997-1998) and the cooperative art gallery Orchard (2005-2008). Her books include Andrea Fraser: Works 1985-2003, DuMont Buchverlag, 2003;Museum Highlights: The Writings of Andrea Fraser, MIT Press, 2005; and Texts, Scripts, Transcripts, Museum Ludwig Köln, 2013. The Museum Ludwig Köln presented a retrospective of her work in 2013 in conjunction with her receipt of the Wolfgang Hahn Prize.