Christine Tien Wang  Fake stupid, queen of cringe

30/04/2022 – 25/06/2022

Galerie Nagel Draxler
Weydingerstr. 2/4
10178 Berlin

Opening / Eröffnung:
Freitag, 29. April 2022, 18 – 21 Uhr
Friday, April 29, 2022, 6 – 9pm

Öffnungszeiten / Opening hours:
Dienstag - Freitag 11 – 18 Uhr, Samstag 12 – 18 Uhr
Tuesday - Friday 11am – 6pm, Saturday 12 – 6pm

Special opening hours during Gallery Weekend:
Saturday, April 30, 11am – 7pm
Sunday, May 1, 11am – 7pm

Beachten Sie, dass Sie die Galerie nur mit einer FFP2-Maske betreten dürfen. / Please note that you may enter the gallery only with a FFP2 mask.

Press Release

In 1986, Helmut Schmidt had himself portrayed by the GDR artist Bernhard Heisig for the ancestral gallery of the chancellors of the Federal Republic of Germany. The choice of this particular artist was a political statement; by choosing a painter for the GDR state, Schmidt did politics. It was also him who launched the ancestral gallery in 1976. The most recent portrait shows Gerhard Schröder. Painted by Jörg Immendorff, it presents the former chancellor and current business lobbyist in gold. A glorification that already depicts what is currently manifesting itself: The complete hubris and betrayal of socio-political as well as democratic principles. The portrait of Angela Merkel is still missing, and there is a lively speculation as to who will paint it: Gerhard Richter, Johannes Heisig, Katherina Sieverding, or Daniel Richter?

Christine Wang has painted her, you meet the former chancellor four times in the exhibition fake stupid. queen of cringe. Her depiction among parrots gone wild is not too heroic, and within a group of Gamescon visitors the ever-popular chancellor somehow seems out of place. Her attempt to be on the pulse of time by participating in a computer and video game fair, totally cringe. The artist brings Merkel to the canvas, as her personality is perceived nowadays: From a distance, filtered and judged by social media. Taken out of context, alienated, reused, it is not the chancellor herself who determines how her personality should be portrayed, but the internet community.

By transferring memes onto canvas, Wang faces phenomena that develop and amplify within social the discourse. As a viewer, one is forced to reconsider the mostly humorous content. For example, extreme vulnerability develops in parallel with shameless self-expression on social media. The complete protrusion of private life into the public sphere induces the unfiltered intrusion of the public into privacy. Everyone feels addressed by everything, and the feeling of being at the mercy of everything dominates our consciousness: "Whereas people used to feel secondhand embarrassment on behalf of their friends and family, or wince at their own awkward behavior, they are now exposed to the potentially embarrassing behavior of entire social networks." [1]

fake stupid. queen of cringe is Christine Wang's (*1985, Washington DC) fifth solo exhibition with Galerie Nagel Draxler. The artist lives and works in San Francisco.

[1] Kaitlyn Tiffany: How Did We Get So ‘Cringe’?, The Atlantic https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/01/cringe-culture-everywhere/621272/

 

_________________

1986 ließ sich Helmut Schmidt von dem DDR-Künstler Bernhard Heisig für die Ahnengalerie der Kanzler der Bundesrepublik Deutschland porträtieren. Die Wahl des Künstlers war ein politisches Statement, mit der Entscheidung für einen Staatsmaler der DDR machte Schmidt Politik. Er war es auch, der 1976 die Ahnengalerie ins Leben rief. Das aktuellste Porträt zeigt Gerhard Schröder. Gemalt von Jörg Immendorff, präsentiert es den ehemaligen Kanzler und heutigen Wirtschaftslobbyisten in Gold. Eine Verherrlichung, die bildlich bereits vorwegnimmt, was sich derzeit manifestiert: Die völlige Selbstüberschätzung und den Verrat sozialpolitischer sowie demokratischer Grundsätze. Das Porträt der Kanzlerin fehlt noch, munter wird spekuliert, wer es wohl malen wird: Gerhard Richter, Johannes Heisig, Katherina Sieverding oder Daniel Richter?

Christine Wang hat sie gemalt, gleich vier Mal begegnet man der Ex-Kanzlerin in der Ausstellung fake stupid. queen of cringe. Nicht allzu heroisierend ist ihre Darstellung unter wild gewordenen Papageien und zwischen den Gamescon-Besuchern wirkt die allseits beliebte Kanzlerin irgendwie fehl am Platz. Ihr Versuch, durch die Teilnahme an einer Computer- und Videospielmesse am Puls der Zeit zu sein, total cringe. Die Künstlerin bringt Angela Merkel auf die Leinwand, wie ihre Persönlichkeit heutzutage wahrgenommen wird: Auf Distanz, gefiltert und beurteilt durch Social Media. Aus dem Kontext gerissen, verfremdet, wiederverwendet ist es nicht die Kanzlerin selbst, die bestimmt, wie ihre Persönlichkeit dargestellt werden soll, sondern die Internet-Community.

Durch die Übertragung von Memes auf Leinwand stellt Wang Phänomene, die sich innerhalb von Social Media entwickeln und verstärken, zum Diskurs. Als Betrachter sieht man sich gezwungen, den meist humorvollen Inhalt zu überdenken. So entwickelt sich zum Beispiel parallel zu einer schamlosen Selbstdarstellung in sozialen Medien eine extreme Verletzlichkeit. Das komplette Ausstülpen des privaten Lebens in die Öffentlichkeit fordert ein, dass das Öffentliche ebenso ungefiltert ins Private einbricht. Ein jeder fühlt sich von allem angesprochen und das Gefühl des Ausgeliefertseins dominiert unser Bewusstsein: „Whereas people used to feel secondhand embarrassment on behalf of their friends and family, or wince at their own awkward behavior, they are now exposed to the potentially embarrassing behavior of entire social networks.”[1]

fake stupid. queen of cringe ist Christine Wangs (*1985, Washington DC) fünfte Einzelausstellung mit Galerie Nagel Draxler. Die Künstlerin lebt und arbeitet in San Francisco.

[1] Kaitlyn Tiffany: How Did We Get So ‘Cringe’?, The Atlantic https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/01/cringe-culture-everywhere/621272/