Sayre Gomez  Collections and Accumulations

05/09/2015 – 30/09/2015

Eröffnung: Freitag, 04. September 2015, 18-22 Uhr
Opening: Friday, September 4th, 2015, 6-10 pm

Galerie Nagel Draxler
Bismarckstraße 50
50672 Köln

Öffnungszeiten / Hours:
Tue-Fr: 11 am - 6 pm
Sat: 11 am - 4 pm

Press Release

We are pleased to present Sayre Gomez: Collections and Accumulations. For his first solo exhibition with the gallery the artist will present an ambitious new project featuring new paintings, sculptures and video.

We often believe our collections - whether books, furniture or framed photographs - reflect who we are. On occasion they remind us what we are: oxygen tanks and Ezy dose pill cases tell us we are vulnerable bodies, subject to expiration. Negotiating one’s self and subjectivity in relation to the objects and surfaces surrounding us is a complex affair, particularly for art history. The self, as David Joselit wrote in 2001, “is constituted through a play of surfaces” what he called “psychological flatness” – a proposition that engaged with the material and psychic qualities of “flatness” to demonstrate how intricately subjectivity is informed by both.

The works in Collections and Accumulations reflect the hollowness of form and the ambivalence of abstraction. The window, as framed transparency, remains a useful model for thinking through paintings that do not attempt to enclose pictorial content as much as embody transparency itself. If the effervescence of diet cola, the protracted combustion of smoke, and the pixilated glitch of digital transfer are iconography that evoke the disembodied and impalpable, the arbitrary manner in which such content takes on the guise of emotive abstraction or precise photo-realism troubles our expectations of how artistic styles convey meaning, reducing painting to an even flatter logic of images rather than medium.

The sculptures are collected from varied sources both public and private, an assortment of objects are projected into the field of aesthetics by way of physical displacement, both in form and context. The artist initially cast these objects in plaster, only to re-cast them again into a more modern material—synthetic, black plastic. While such alterations may not be immediately discernible to the viewer, it is the very viability of this forced material traversal that reflects both the troubling proximity of art to more banal domestic objects and the ease in which the social and technical conditions of production undergo erasure.

From the invisible labor of post-industrial economies to the impalpable forms of digital media and the instability of art historical categories, the works presented here form an allegory for the nature of images in perpetual transit.

Pressetext

Collections and Accumulations ist die erste Einzelausstellung des amerikanischen Künstlers Sayre Gomez (Jahrgang 1982) in der Galerie Nagel Draxler. Die Arbeiten in diesem neuen, großangelegten Projekt umfassen die Medien Malerei, Skulptur und Video.

Für gewöhnlich glauben wir, die Objekte, die wir um uns versammeln - Bücher-, Möbel oder Fotosammlungen etwa - zeigen, wer wir sind. Gelegentlich erinnern sie uns auch daran, was wir sind: Sauerstoffflaschen und Pillenschachteln zeigen uns, dass wir verletzliche Körper mit Verfallsdatum sind. Die eigene Subjektivität zu behaupten, gegenüber den Objekten und Oberflächen, die uns umgeben, ist eine schwierige Angelegenheit, erst recht für die Kunstgeschichte. Das Selbst, wie David Joselit 2001 schrieb, wird durch ein Spiel von Oberflächen konstituiert. Joselits Begriff der „psychological flatness” bezeichnet eine Subjektivität, die untrennbar sowohl physische als auch psychische Eigenschaften von „flatness" aufweist.

Die Arbeiten in Collections and Accumulations spiegeln die Ausgehöhltheit von Formen und die Ambivalenz von Abstraktion wieder. Das Fenster als "gerahmte Transparenz" steht als Zeichen für eine Art durch die Bilder Hindurch- oder Weiterdenkens. Die dargestellten Fenster schließen ihren bildlichen Inhalt nicht ein, sondern deuten durch sich hindurch weiter und verkörpern so Transparenz per se.

Sprudelnde Diet Coke, das langsame Vorbeiziehen von Rauch oder der verpixelte Störungsimpuls digitaler Übertragung sind willkürlich gewählte Motive, in denen sich eine Ikonografie des Körperlosen und Ungreifbaren in Gestalt von wahlweise emotional aufgeladener Abstraktion oder exaktem Fotorealismus darbietet. Dies bricht mit einer Erwartung, die den Sinn von Werken aus künstlerischen Stilen ableiten will und so nicht auf Malerei als Medium reflektiert, sondern sie auf eine plattere Logik der Bilder reduziert.

Die skulpturalen Arbeiten der Ausstellung sind eine Ansammlung von persönlichen sowie weit gebräuchlichen Gegenständen, die ihrem ursprünglichen Umfeld entwendet und ins ästhetische Feld gerückt wurden. Gomez hat zunächst Gipsabdrücke der Objekte angefertigt, die er in synthetischem schwarzen Kunststoff abgegossen hat.

Dieser vielleicht nicht gleich sichtbare Prozess der Materialumwandlung reflektiert im Kern auf die Machbarkeit von Dingen und rückt Kunst dadurch in beunruhigende Nähe zu banalen Objekten des täglichen Gebrauchs. Gleichzeitig geht es um die prekären gesellschaftlichen und technischen Bedingungen von Produktion überhaupt: Die unsichtbare Arbeit in postindustriellen Volkswirtschaften, die ungreifbaren Formen digitaler Medien und letztlich die Instabilität kunsthistorischer Kategorien. Die ausgestellten Arbeiten können als Allegorie auf das Wesen von Bildern gesehen werden, die sich in einer stetigen Übergangsphase befinden.

Sayre Gomez lives and works in Los Angeles where he received his MFA from CalArts in 2008. He received his BFA from the School of the Art Institute of Chicago in 2005. Recent solo exhibitions include: I’m Different at Francois Ghebaly in Los Angeles, Ca., and I’m Different II at Galerie Parisa Kind in Frankfurt, DE. Recent notable group exhibitions include: Eagles II at Galeria Marlborough in Madrid, ES., A Painted Horse by Joe Sola at Tif Sigfrids Gallery in Los Angeles, Ca., Unfinished Season, (curated by Marc Leblanc) at Nagel/Draxler in Cologne, DE., The Stuff That Dreams Are Made of, at CLEARING in Brooklyn, Ny.