Pedro Wirz Diplomatic Immunity
16/11/2023 – 13/01/2024
Galerie Nagel Draxler
Elisenstr. 4-6
50667 Köln
Eröffnung / Opening:
Donnerstag, 16. November 2023, 18 – 21 Uhr
Thursday, November 16, 2023, 6 - 9 pm
Öffnungszeiten / Opening hours:
Dienstag - Freitag 11 – 18 Uhr, Samstag 11 – 16 Uhr
Tuesday - Friday 11am – 6pm, Saturday 11 am – 4pm
The gallery is closed from
December 23, 2023 to January 2, 2024.
Press Release
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The Brazilian-Swiss artist Pedro Wirz, born in 1981 and based in Zurich, questions hierarchical power structures, class privileges, as well as archetypal and immutable social positions with his project, for which he won the 2023 Bally Artist Award.
The installation exhibited at the Nagel Draxler Gallery in Cologne (November 17, 2023 - January 19, 2024) consists of sculptures and several wall reliefs. The 12 busts symbolize figures of authority (king, president, pope, rabbi, etc.) representing various religious, political, or socio-cultural hierarchies. Wirz sees these sculptures, arranged on a circular red carpet, as a kind of exclusive closed circle. The precarious aesthetics of the busts made from recycled materials from the artist's studio become an allegory of the fragility and instability of the systems they represent.
The box-shaped wall reliefs are part of a series that Wirz started in 2019, metaphorically referencing TV screens or smartphones and depicting landscapes occupied by people or ecosystems synchronized by technological interventions.
The installation restricts the movement of visitors, and the busts become obstacles to navigate around. The work addresses the dichotomy between competition and cooperation and questions the significance of a "more sustainable society," often considered and evaluated only from an economic standpoint. "If we want to achieve a more sustainable existence, we must confront the reality and the challenges of coexistence [...] We should not think as individuals but as a species, as inhabitants of this planet, as Earth dwellers, as brothers and sisters destined to coexist side by side and with respect for each other“, so Pedro Wirz.
The exhibition in the gallery space is an evolution of the presentation at MASI Lugano this summer. The works from the exhibition will be included in an extensive monograph set to be published next year as a co-production of Kunsthalle Basel and MASI Lugano in the Hatje Cantz Verlag.
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Der 1981 geborene und in Zürich lebende brasilianisch-schweizerische Künstler Pedro Wirz hinterfragt mit seinem Projekt, mit dem er 2023 den Bally Artist Award gewann, hierarchische Machtstrukturen, Klassenprivilegien, sowie archetypische und unverrückbare gesellschaftliche Positionen.
Die in der Galerie Nagel Draxler in Köln (17.11.23 – 13.01.24) ausgestellte Installation besteht aus Skulpturen und mehreren Wandreliefs. Die 12 Büsten symbolisieren Machtfiguren (König, Präsident, Papst, Rabbiner, etc.) und damit verschiedene – religiöse, politische oder sozio-kulturelle – Hierarchien. Wirz sieht diese Skulpturen, die sich auf einem kreisförmigen, roten Teppich befinden, als eine Art geschlossenen elitären Kreis. Die prekäre Ästhetik, der aus recycelten Materialien aus dem Atelier des Künstlers hergestellten Büsten wird zur Allegorie der Zerbrechlichkeit und Haltlosigkeit der Systeme, die diese repräsentieren.
Das Werk stellt die Dichotomie zwischen Wettbewerb und Kooperation zur Diskussion und hinterfragtdie Bedeutung einer „nachhaltigeren Gesellschaft“, die oft nur von einer ökonomischen Position aus betrachtet und erwogen wird. „Wenn wir eine nachhaltigere Existenz erreichen wollen, müssen wir uns mit der Wirklichkeit und den Problemen des Zusammenlebens auseinandersetzen […] Wir dürfen nicht als Individuen denken, sondern als Spezies, das bedeutet als Bewohner dieses Planeten, als Erdbewohner, als Brüder und Schwestern, die dazu bestimmt sind, nebeneinander und mit Respekt füreinander zu koexistieren“, erklärt Pedro Wirz.
Die Ausstellung in den Galerieräumen ist eine Weiterentwicklung der Präsentation im MASI Lugano diesen Sommer. Die Werke der Ausstellung werden in der umfangreichen Monografie enthalten sein, die nächstes Jahr als Koproduktion der Kunsthalle Basel und des MASI Lugano im Hatje Cantz Verlag erscheinen wird.