Galerie Nagel Draxler

Josephine Pryde

Biography

JOSEPHINE PRYDE

geboren / born 1967 in Alnwick, England
lebt und arbeitet / lives and works in Berlin

AUSBILDUNG / EDUCATION

1986-1989 Central St. Martins, London
1985-1986 Wimbledon School of Art, London

LEHRTÄTIGKEIT / TEACHING

2008
Professor for Contemporary Photography, University of the Arts, Berlin

2006-2008
Guest Professor, Academy of Fine Arts, Vienna

2006-2007
Dorothea Erxleben Stipendium Stipendium, Hochschule für Bildende Künste, Braunschweig

2003
Guest Professor, Klasse für Kunst und Photographie, Akademie der Bildenden Künste, Wien

EINZELAUSSTELLUNGEN / SOLO EXHIBITIONS

2015
“Lapses in Thinking By the person i am”, CCA Wattis, San Francisco.

2014
“These Are Just Things I Say, They Are Not My Opinions”, Arnolfini, Bristol.
“Knickers, Berlin”, Galerie Temnikova & Kasela, Tallin.

2013
“Frau Prüde zu Dr. Loch und Frau Sxxxx zu Dr. Ernst”, Galerie der Stadt Schwaz, Schwaz.

2012
“Night Out”, Simon Lee Gallery, London.
“Miss Austen Still Enjoys Photography”, Kunsthalle Bern, Bern.
“Miss Austen Enjoys Photography”, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf.

2011
“Embryos and Estate Agents: L´Art de Vivre”, Chisenhale Gallery, London.

2010
“Therapie Thank You Thank You”, MD72, Berlin.
“Therapie Thank You”, Reena Spaulings Fine Art, New York.

2009
“La Vie D´Artiste”, Richard Telles Fine Art, Los Angeles.

2008
“How They Met – Part 1: Mother and Her House”, (mit Sarah Staton), Galerie Bleich-Rossi, Wien.
“How They Met -Part 2: Sex”, (mit Sarah Staton), Gabriele Senn Galerie, Wien.

2007
“Hollow Inside”, Galerie Neu, Berlin.

2006
“Maids & Magnetism”, Reena Spaulings Fine Art, New York.

2004
“Valerie”, Secession, Wien (Katalog).
“Brute”, Reena Spaulings Fine Art, New York.
“Things Without Futurism”, Galerie Christian Nagel, Köln.
“Brains & Chains”, Cubitt, London.
Xavier Hufkens Galerie, Brüssel.

2002
“Der Vogel des Jahres ist der gemeine Spatz oder Haussperling”, Galerie Meerrettich, Berlin.
“Metalltanz”, mit Michael Krebber, Steirischer Herbst, Galerie Bleich-Rossi, Graz.
“Costume”, Galerie Neff, Frankfurt.
“Felicity / The Pre-Empted”, mit Katharina Wulff, Galerie Neu at Cabinet, London.

2001
“The Hands”, The New Art Center, Salisbury.
“6 a.m Summer 201″, Galerie Neu, Berlin.
“Serena”, Kunstverein Braunschweig, (Katalog).
Galerie Gabi Senn, Wien.

2000
“Honour, without money, is just a disease”; Succesion, London.
“Marooned”, Galerie Christian Nagel, Köln.

1997
“Vicinage”, Galerie Christian Nagel, Köln.

1996
Galerie Neu, Berlin.

1995
“Persuasion”, Galerie Neu, Berlin.

GRUPPENAUSSTELLUNGEN / GROUP EXHIBITIONS
2015
“Find Your Beach, *kurator”, Ausstellungsraum, Zurich.
“Faux Amis”, Simon Lee Gallery, London.
“International Photography exhibition Gjon Mili 2015”, National Gallery of Kosovo, Kosovo.
“Animal Photographers”, Acude Macht Neu, Berlin.
“Triennial of Photography Hamburg: The Day Will Come – When Photography Revises”, Kunstverein in Hamburg, Hamburg.
“Container and Contained”, Künstlerhaus Stuttgart, Stuttgart, Germany
“Land’s End, Bodega”, New York.

2014
“Die Marmory Show”, Deborah Schmoni Galerie, München.
“Ordinary freaks. Das Prinzip Coolness in Popkultur, Theater und Museum”, Halle für Kunst und Medien, Graz.
“One Shots and Imagines”, Downtown Photoroom, Los Angeles.
“curated by_vienna 2014, The Century of the Bed”, Galerie Emanuel Layr, Wien.
“Theatre and Museum”, Kunstlerhaus, Graz, Austria.
Galerie Neu a La Douane, Galerie Chantal Crousel, Paris, France
“@ the shrink”, Shanaynay, Paris.
“je suis féministe”, Unit 21,Penarth Centre, London, UK.

2013
“Xerogrpahy”, Firstsite, Colchester.
“The Door Between Either And Or Part 1″, Kunstverein München, München.
“New Photography 2013: Adam Broomberg and Oliver Chanarin, Brendan Fowler, Annette Kelm, Lisa Oppenheim, Anna Ostoya, Josephine Pryde, Eileen Quinlan”, MoMA, Museum of Modern Art, New York.
“Better Homes”, Sculpture Center, New York.
“Photography now and forever”, Mathew, Berlin.
“Kappen”, Hard Hat, Geneva.
“XoXo”, Nicht Gallery, Los Angeles.
“Counter-Production (Part 2)”, The Swedish Contemporary Art Foundation, Stockholm.
“Textiles: Open Letter”, Städtisches Museum Abteiberg, Mönchengladbach.
“Photographs You Take”, The Schtip, Sheffield.
“Festival der Kleinskulptur”, Halle für Kunst, Lüneburg.

2012
“Counter-Production”, Generali Foundation, Wien.
“KEINE ZEIT. Erschöpftes Selbst / Entgrenztes Können”, 21er Haus, Wien.
“Now I am Quietly Waiting For The Catastrophe Of My Personality To Seem Beautiful Again, And Interesting, And Modern”, Bortolami Gallery, New York, NY

2011
“MAKING AND ART”, curated by Cosima Rainer with Anna Artaker and Christopher Meier, Stadtgalerie Schwaz, Tirol.
“Andreas Lærum´s Private Collection of Art”. Bunker Almely, Asker.
“FIlms & Filming”, organised by David Lieske, Bischoff Projects, Frankfurt am Main.
“the Avantgarde: Madame Realism”, Marres Centre for Contemporary Culture, Maastricht.

2010
“curated by_vienna 2010: Albert Oehlen”, Galerie Mezzanin, Wien.
“Old Ideas”, kuratiert von Silberkuppe, Kunstmuseum Basel/Museum für Gegenwartskunst, Basel.
“Filmschönheit. Curated by Albert Oehlen”, Galerie Gisela Capitain, Köln.

2009
“PALINDROM. Oben und unten mit Rex Whistler & Friends”, Hermes und der Pfau und W.O. Scheibe Museum, Stuttgart.
“Relax”, MD72, Berlin.
“Olga Chernysheva & R.H. Quaytman & Josephine Pryde”, Contemporary Art Museum, St. Louis.
“Instant Melancholia”, Raum 121, Frankfurt.
“The Front Room”, Contemporary Art Museum, St. Louis.

2008
“Buy No Wino Buy Lino By Bono”, Hats Plus, London.
“Archeology of Mind – Morra Grcos Fondation”, Fondazione Morra Greco, Neapel, Malmö Konstmuseum, Malmö, Kuntsi, Modernin taiteen museo, Vaasa.
“Medien”, CUC Charim Ungar Contemporary, Berlin.
“Madonna und wir”, Galerie Christian Nagel, Berlin.
“L’Argent”, Frac Ile-de-France”, Paris.
“Zodiac 3000″, International Project Space, Birmingham.
“Photography on Photography: Reflections on the Medium since 1960″, Metropolitan Museum, New York.

2007
“Angelegenheiten, die sich daraus ergeben”, Künstlerhaus Bremen.
“Imagine Action”, Lisson Gallery, London.
A Year-In-Review-Lamp-Installation (by Galerie Meerrettich), Vilma Gold, London.
“The Enforced Dress”, Nordösterreichisches Kunstraum, Wien.
“Ref. Nadar Ahrimin, Matthew Ahnriman, Jonas Mekas, Jonathan Monk, Josephine Pryde, David Wojnarowicz”, unosunove, Rom.
“Various Small Fires”, Royal College of Art Galleries, London.
“Make Your Own Life: Artists In & Out of Cologne”, Henry Art
Galllery/University of Washington, Seattle; Museum of Contemporary Art, North Miami, Florida.
“Dorothea 2005-2006″, Hochschule für Bildende Künste Braunschweig.

2006
“Concrete sausage and other team ghosts”, after the butcher”, Berlin
“Make Your Own Life: Artists In & Out of Cologne”
Institute of Contemporary Art/University Pennsylvania; The Power Plant, Toronto.
“Optik Schröder. Werke aus der Sammlung Schröder”, Kunstverein Braunschweig, Braunschweig.
“Beware of a Holy Whore”, Galerie Chatal Crousel, Paris.
“The Dimes of March”, Reena Spaulings Fine Art, New York.

2005
“The Top Room : A Retrospective” , CHELSEA space, London
“Artists’ Books, revisited” , curator Matthias Herrmann, Art Metropole, Toronto And Printed Matter, New York.
« Temporary Import », curator Susanne Titz, Art Forum Berlin
“Été Urbain”, Galerie Gabriele Senn, Wien.
“Criticism Celebration”, Galerie Karin Guenther/Nina Borgmann, Hamburg, curator David Bussel.

2004
“Sommerfotogruppenausstellung – Telepathy Curating”, Galerie Merrettich, Berlin.
Galerie Rauhfaser, Hamburg.

2003
“favorites +”, Fortlaan 17, Gent.
“Was Sie immer über Sex wissen wollten”, Galeria Academia, Salzburg.
“Zimmer aufräumen, Zupfgeigenhansel kommt!”, Aula der Hochschule für Bildende Künste Hamburg.

2002
“Museutopia”, Karl-Ernst Osthaus Museum, Hagen.

2001
“What´s Wrong”, The Trade Apartment, London.
“Works on Aluminium Selected by Paper”, White Cube, Bergen.
“Charisma”, Stand, Glasgow Kunstmesse.
“Jewels-in-Art”, Galerie Bleich-Rossi, Graz (Katalog).

2000
“Walk 2000″, Succession, London.
“Coal By Any Other Name: The Journey Towards The Good Taste”, American Fine Arts Co. Ltd, New York.
“Telescopic Memories”, Orbit House, London.
“Cheated, A22 Projects”, 22 Laystall Street, London.
“21st Gear”, The Top Room, London.
“Hey, International Competition Style!”, TENT, Rotterdam.

1999
“space”, Witte de With, Rotterdam (Katalog: From #1).

1998
“Summary”, Galerie Hoffmann und Senn, Wien.
“A to Z”, the approach, London.
“Fast Forward Image”, Kunstverein Hamburg.

1997
“Glockengeschrei nach Deutz”, Daniel Buchholz, Köln.(Katalog).
“La Saison II”, Neu, Berlin.

1995
“Photoworks”, The Economist Building, London.

1994
“Total Football”, Old Knows Gallery, Nottingham.

1992
Trial Balloon, New York.
“Radio Show, Unrealized Projects”, Four Walls in Artists Space, New York.

1991
“Inaugural Show”,Trial Balloon, New York mit Nicola Tyson, Sarah Staton, Siobhan Liddell.
“The Archaeology of Silence”, 147 Hornsey Road N7, London (Katalog).

1989
“Performance as part of Audio Arts Placement and Recognition”, MOMA, Oxford.

TEXTE VON JOSEPHINE PRYDE / TEXTS BY JOSEPHINE PRYDE

2005 “It’s Beyond My Control, Merlin Carpenter at Kunsthall Bergen”, in: Texte zur Kunst Nr. 58, S. 175-180.

2003
“Dream On. Die Politik des Tagtraums”, in: Texte zur Kunst, Nr. 52, Dez. 2003, S. 86-92.

2001
“In My Solitude”, (Steven Meisel, “Four Days in L.A. The Versace Pictures), in: Texte zur Kunst, Nr. 44, Dezember 2001, S. 189-194.
“Blue Period”, (Sarah Staton, Anti-paintings), Art Lab, London, 2001.
“DIAL”, Sumer Issue, Herausgeberin: New School Online University, The New School University, New York, www.dialnsa.edu/magaz.9 htm.
“Inside this Horizon”, in: Made in USA, Nr. 3, 2001, S. 76

2000
“10 x 10 Ausstellungen”, Texte zur Kunst, Nr. 40.
“In circulation”, (Sarah Morris), in: Twisted Urban and Visonary Landscapes in Contemporary Painting, Van Abbe Museum, Eindhoven 2000, S. 45-47.
“Erste Schritte”, (Michael Clark Company, current/SEE), in: Texte zur Kunst, Nr. 39, September 2000, S. 64-70.
“Merlin Carpenter at Secession, Vienna”, in: Modern Painters, Vol. 13, No.2, Sommer 2000, S. 52..
“What Do You Want To Do With Your Spade?”, in: “Cosima von Bonin, The Cousins”, Kunstverein Braunschweig 2000, S. 25-27.
“Fabienne Audéoud De-learning the piano”, in: “Work and Leisure International”, Trice publication (Ed.), Manchester 1999 (catalogue).

1999
Sarah Staton, “blue jeans”, London, Texte zur Kunst No.36.
Jane & Louise Wilson in der Serpentine Gallery, London, Texte zur Kunst Nr. 36.
Besprechung von Sarah Morris in Oxford MOMA, Texte zur Kunst Nr. 35.
“Grenzmarken”, (Fareed Armay, “From/To”), Texte zur Kunst Nr. 34, Juni/Juli 1999, S. 197-201.
“Key Debates”, Everything 3.2.
Shortcuts “Baustop.Randstadt, in der NGBK Berlin”, Texte zur Kunst Nr. 32.
“Corporate Chic”, in: Texte zur Kunst, Nr. 35, September 1999,
S. 306-311.

1998
“Katharina Wulff”, Kunstverein Bremerhaven 1998 (catalogue).

1997
“Discovering an Innate Sense”, in: Texte zur Kunst Nr. 25, März 1997, S. 63-71.

1995
“Standbesprechung: Michael Krebber bei Christian Nagel”, in: Texte zur Kunst Nr. 19, August 1995, S. 131-133..

1993
“;Writing out of my armpit”, in: Texte zur Kunst Nr. 11, September 1993, S. 188-192.

1990
“Tracking Zones”, Text- und Photobuch, moo.shwär´roo ltd (Hrsg), 1990.

Bibliography

KATALOGE / CATALOGUES

2008
"Zodiac 3000", Dr. Robert Laing and Karen Novotny

2007
"Various Small Fires", Royal College of Art, London 2007, S. 51-60.
"The Enforced Dress", Kunstraum Niederösterreich
Museum of Contemporary Art, North Miami, Florida May-July 2007
Henry Art Gallery, University of Washington, Seattle Jan-April 2007

2006
"Make Your Own Life: Artists In & Out of Cologne", Institute of Contemporary Art, University of Pennsylvania April-July 2006
"The Power Plant", Toronto, Canada Sept-Nov 2006

2004
"Josephine Pryde. Valerie", Secession, Wien 2004.

2001
"Josephine Pryde. Serena", Kunstverein Braunschweig 2001.
"Jewels-in-Art", Galerie Bleich-Rossi

1999
"From #1", Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam

1990
"Tracking Zones", moo.schwär´ roo ltd.

PERIODIKA / PERIODICALS

Melanie Ohnemus: "Josephine Pryde: Miss Austen Enjoys Photography",in:Camera Austria International, 2012,S. 87.

Barbara Hess: "Schweine für eine Guinee", in: Stadtrevue. Das Kölnmagazin, März 2012, S. 76.

Tom Holert: "Test Subjects; Tom Holert on the Art of Josephine Pryde", in: Artforum, April 2012, Front Cover and S. 166-176.

Hans-Jürgen Hafner: "Autobiographical Twilight", in: Spike, No. 28, Summer 2011, S. 72-81.

Rebecca Matalon: "Josephine Pryde", in: Kaleidoscope, Nr. 11, Summer 2011, S. 86.

Marc Prince: "Josephine Pryde" (Review of Therapie Thank You Thank You), in: Flash Art, March/April 2011, S. 127.

Dan Fox: "Josephine Pryde. Reena Spaulings Fine Art", in: Frieze, May 2010

Rhea Anastas: "Material Holes. On Josephine Pryde at Richard Telles Fine Art, Los Angeles", in: Texte zur Kunst, Vol. 20, Nr. 77, S. 163-166

Sarah Lehrer-Graiwer: "Josephine Pryde", in: Artforum International/Critics Picks, online, accessed 11.10.2009

Annette Freudenberger, "Von Zweien die auszogen" Kunst, Nr. 69, März 2008, S. 219- 221.

Isbelle Graw: "Josephine Pryde. Galerie Neu", in: Artforum International, October 2007, XLVI, No.2, S. 384-385.

Katja Behrens: "Ein Mythos wird besichtigt. Kölner Künstler in einer Wanderausstellung: "Make Your Own Life" jetzt in Toronto", in: Kölner Stadtanzeiger, Nr. 243, 19.10. 2006, S 24.

Isabelle Graw: "Von hier aus. Über Köln-Mythen, Fremdbestimmung und Rückzugs- und Ausstiegsszenarien angesichts der gestiegenen Bedeutung von >Leben<", Texte zur Kunst, 16. Jahrgang, Heft 63, S. 49-65.

Sam Lewitt: "Club you can’t get into. Über >Make Your Own Life. Artists In and Out of Cologne< im ICA Philadelphia", Texte zur Kunst, September 2006,16 Jahrgang, Heft 63, S.242-247.

Ken Johnson: "Josephine Pryde: Maids and Magnetism", New York Times, 10 May 2006.

Tanja Widmann: "Die strenge Valerie, die fröhliche Valerie. Josephine Pryde in der Secession, Wien", Texte zur Kunst, Heft 57, März 2005, S. 189-191.

Patricia Gronzka: " Besprechung Josephine Pryde", Kunstbulletin ½.

Kiron Khosla: "Joe´s Session", www.kunstaspekte.de, 15 January 2005.

Hans-Jürgen Hafner: "Licht und Verschattung: Bulloch und Pryde", www.artnet.de, 13 December 2004.

Joanna di Blasi.: "Der herbe Charme der der Motorradkette", Kölner-Stadtanzeiger, Nr. 118, 20./21. Mai 2004, S. 33.

Michael Archer: "Josephine Pryde. Cubitt Gallery", in: Artforum. Nr. 9, Bd. XLII, Mai 2004, S. 224.

Isabelle Graw: "Identifikation einer Henne. Josephine Pryde in der Galerie Meerrettich im Glaspavillon an der Volksbühne, Berlin", Texte zur Kunst, März 2003, 13. Jg., Heft 49, S. 192f.

David Bussel, Artforum picks, www.artforum.com

Emily Pethik: "Josephine Pryde and Barabara Hepworth", in: artex L.A., Sommer2002, S. 84-85.

Anke Kempkes: "Josephine Pryde: Serena", in: Camera Austria, 75/2001, S. 95-96.

Christiane Meixner: "Versuchsanordnungen", in: Frankfurter Rundschau, 17. Oktober 2001, S. 20.

"Josephine Pryde", in: die weisse blatt, Nr. 1, 2001, S.3.

Michael Krebber: "Josephine, die Sängerin oder das Volk der
Mäuse", Texte zur Kunst, Nr. 43, September 2001, S. 129-131.

"Jewels-in-Art", Galerie Bleich-Rossi (Hrsg.), Graz 2001 (Kat).

Martin Jasper: "Hemd und Häschen im Kaleidoskop", in: Braunschweiger Zeitung, Freitag, 27. April 2001.

Ursula Maria Probst: "Galerie Gabriele Senn. Josephine Pryde", www.artmagazine.cc

Karla Goetz: "Surrealistische Altersschwäche", Braunschweiger Zeitung, Freitag 27. April 2001.

Video Interview mit Anna Gollwitzer für talk tv 05/02 Braunschweig 2001.

Daniela Gregori: "Josephine Pryde bei Gabi Senn", Frankfurter Allgemeine, Samstag, 3. Februar 2001.

Catrin Backhaus: "Eingefärbt und Eingekreist", Blitzreview Nr. 588, 2000, http://blitzreview.de/b-588.html

Susanna Leeb: "Selber Hey", in: Texte zur Kunst Nr.38, Juni/Juli 2000, S. 150-155.

Isabelle Graw: "Lose Enden", in: Texte zur Kunst Nr. 38, 2000, S. 156-160.

Frank Frangenberg: "Ausgestoßen, rotbraun", in: Kölner Stadt Anzeiger, 7. April 2000, S.10.

"Marooned", in: Stadtrevue, Jg. 25, Nr. 4, April 2000, S. 91.

"FROM # 1", Witte de Witt, Center for Contemporary Art (Hrsg), Rotterdam 1999 (Kat.).

Andreas Spiegl: "Summary", Springerin Band IV, Heft 3, 1998.

Ingeborg Harms: "Immer stark verschnürt und gefestigt", in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, Feuilleton, 5. April 1997, S. 34.

Stefan Römer: "Josephine Pryde - Vicinage", in: Kunstforum International, Nr. 137, Juni-August, 1997, S. 399-400.

Barbara Hess: "Josephine Pryde at Christian Nagel", in: Flash Art, Nr. 195, Summer 1997, S. 142.

"Glockengeschrei nach Deutz - Die Beste aller Seiten", Daniel Buchholz, Köln 1997 (Kat.)

Franz Ackermann: "Josephine Pryde - Persuasion", in: Texte zur Kunst Nr. 21, März 1996, S. 167.

"The Archaeology of Silence", 147 Hornsey Road N7, London, 1991, S. 26-27 (Kat.).

Laura Cottingham, Art and Thought, NYQ, 15 December 1991.